0 Сравнение 0 Избранное Спросить
+7 (495) 789-84-04
29.10.2013
Новости

20 years have passed since the last flight of Orlenok ground effect vehicle

The last flight of the world’s only serial transport/assault ground effect vehicle (GEV) A-90 Orlenok (tail number 26) was performed at 11th airbase of Caspian fleet of Russian navy in autumn 1993, Lenta.ru reports. The flight was performed in the presence of representatives of Pentagon, CIA, NASA and DARPA. Moreover, US aerospace designer Burt Rutan also witnessed the flight. Orlenok was developed in late 1960s by the Central Design Bureau named after Alexeev. It performed its maiden flight in 1972. The GEV is classified as a seacraft. It is capable of gliding above ground or water surface at an altitude of up to 30 meters (the altitude may increase depending on the GEV’s dimensions) using the ground effect: the lift is generated by the approach flow, which builds up pressure under the GEV. Orlenok was intended for transporting troops for a distance of up to 1500 km. The GEV was able to glide under conditions of wave height of 2 meters; its maximum speed was 500 km/h. The boarding was carried out using side-opening nose. The vehicle was able to transport up to 200 soldiers in full gear and two armored infantry vehicles (or infantry combat vehicles). The GEV Orlenok was put into service by the USSR navy in 1979. A total of 5 А-90s were built: the last one (tail number 26) was taken out of service in 2007. The Border Guard Service of Russia said in early 2012 that it intends to resume the production of the GEVs in Petrozavodsk, Nizhny Novgorod and Zhukovsky. Russian Ministry of Defense also said earlier that it is necessary to resume the production of these vehicles. However, the development of GEVs has not been included in the State Arms Program for the period until 2020.

Читайте также

Бизнес-авиация в России: закон на стороне вторичного рынка

Рынок бывших в эксплуатации бизнес-джетов в России, несмотря на беспрецедентное давление, продолжает...

LABACE возвращается на мировую арену

Крупнейшая выставка бизнес-авиации в Латинской Америке возвращается спустя три года в изменившийся м...

Нелетная погода: как ударил кризис по бизнес-авиации

Российская бизнес-авиация оказалась на грани выживания, за границей которого ее, очевидно, ждет пики...

Лучшие из лучших: топ-20 производителей авиатехники бизнес-класса

Хотите купить самолет или вертолет? Начните с изучения ключевых фактов о производителях самолетов, ч...

Gulfstream получил премию IY&AA Design Award за салон G700

Gulfstream G700 был удостоен Международной премии в области яхт и авиации 2022 года International Ya...

Творческий полет: креативная студия ACJ TwoTwenty поможет создать свой уникальный самолет

Пространство демонстрирует секцию салона ACJ TwoTwenty в натуральную величину, который клиенты могут...

EBACE: новости «большой тройки»

В выставочном комплексе Palexpo в Женеве с 23 по 25 мая прошла Европейская выставка и конференция де...

Исследователь неба: футуристический дизайн самолета от Lufthansa Technik

Салон с панорамным прозрачным верхом, терраса с лаундж-зоной на свежем воздухе, зона бара и даже про...

Bombardier Challenger 3500 обгоняет конкурентов

Новый Challenger вступает «в игру» с самыми востребованными джетами ведущих мировых производителей: ...

Авиационный консалтинг: подробный расчет расходов

Что включает в себя понятие «авиационный консалтинг» и что необходимо знать будущему владельцу возду...

Модель добавлена в избранное

перейти

Модель добавлена в сравнение

перейти